VLIERDEN – Zondag is de finale van kijkcijferhit Maestro. In het tv-programma proberen Bekende Nederlanders met spoed te leren hoe ze een orkest moeten dirigeren. Dit seizoen is een grote rol weggelegd voor Sander Teepen uit Vlierden, die de deelnemers coacht.

Het is makkelijk roepen vanuit de huiskamer. Dat ze geen maat kunnen houden, of dat ze erbij staan als houten klazen. Maar ga het zelf maar eens doen. Deze middag doet de Vlierdense dirigent Sander Teepen (40) een poging om de verslaggever een tweekwartsmaat te laten dirigeren. ,,Probeer je daar maar eens doorheen te slaan.”

Hij grinnikt.  Overhandigt een van zijn dirigeerstokjes, zet een hele berg bladmuziek op een lessenaar en begint geduldig met het uitleggen van de basis: de juiste zwaai. Die zwaai, daar draait het om. Met die zwaai laat je zien wat de maat is en het tempo waarin een orkest moet spelen. ,,En dat is dan nog maar een sneeuwvlok van het topje van de hele ijsberg van wat een dirigent normaal gesproken allemaal moet doen. Ook bij Maestro zie je niet wat het hele vak inhoudt, je ziet wat mensen kunnen na een spoedcursus.”

Inzeep-repetities

Die spoedcursus geeft Teepen dit jaar voor het eerst aan de deelnemers van de muzikale afvalrace. Hij pakte het stokje over van  Henrik Schaefer, die dit seizoen onderdeel werd van de jury. Teepen was al een bekende voor Maestro-makers: hij studeerde in eerdere seizoenen stukken in met het orkest, ter voorbereiding voor de afleveringen. ,,Inzeep-repetities, noemen we dat. Het orkest kan dan alles dan globaal spelen, het is daarna aan de deelnemers om het echt tot leven te wekken.”

Toen Schaefer als coach wegviel werd Teepen gevraagd. ,,Tuurlijk zei ik meteen ja! Ik vind het een hartstikke leuk programma. Ik keek er altijd naar. Niet al mijn collega dirigenten zijn het met me eens trouwens. Er zijn er best wat die vinden dat ons vak op de hak wordt genomen. Omdat het er makkelijk uitziet, alsof het alleen draait om het slaan van de juiste maat.”
En dat bevestigt het vooroordeel dat veel mensen hebben over het beroep. ,,Als ik op feestjes vertel dat ik dirigent ben, vragen ze daarna: en wat doe je voor werk? Mensen denken dat je er voor de sier bij staat, dat het orkest zonder jou ook dat stuk zo speelt.” Vandaar dat hij graag meewerkt aan Maestro. ,,Er kijken elke week 2,7 miljoen mensen naar, ik vind het een mooie kans om ze kennis te laten maken met de muziek, met  de magie van zo’n orkest. En ook om te laten zien dat een dirigent er dus niet voor de sier staat.”

Dat blijkt deze middag al vrij snel als Teepen vraagt om het zelf eens te proberen. De missie: de twee Vlierdense pianisten Martien Maas en Eric Swiggers tegelijk én in de goede maat én in het juiste tempo de Hongaarse Dansen van  Brahms te laten spelen. Die hele berg aan ingrediënten is al een hele kluif. Het wisselt als een gek van hard naar zacht en van ‘hoempa’-achtig naar sensueel.  En probeer er dan ook nog maar eens iets extra’s in te leggen. Teepen: ,,Het klinkt nu als zouteloze goulashsoep. Gooi er veel meer pit in.”
Na een stuk of vijftien keer repeteren begint het volgens de dirigent -die zelf zijn carrière begon als hoboïst bij de Koninklijke Harmonie Deurne, ‘ergens op te lijken’. ,,Nee serieus, het gaat echt goed.”

Meer dan een sneeuwvlokje van een topje van de ijsberg is het nog niet, maar aanstekelijk is het wel. ,,De deelnemers van Maestro vinden het ook allemaal steeds leuker worden. Ze worden met de week fanatieker. Dat belooft echt een mooie finale te worden.”  

Zondag strijden de overgebleven deelnemers Plien van Bennekom, Simone Kleinsma en Sor tegen elkaar; de twee winnaars staan op 16 januari in de finale.  

Bronvermelding: Eindhovens Dagblad | Daphne Broers
Categorieën: Nieuws